A partir del coneixement de cada cas es pot plantejar un camí adequat per a cada cas. És important doncs tenir les dades necessàries per a fer-ho correctament.
Un cop feta la primera entrevista a la família i al nen/a, la psicopedagoga selecciona les proves estandaritzades que són més adequades. Com? Doncs amb els punts febles detectats en els àmbits social, acadèmic, familiar i amb ell/a mateix/a.
PROVES ESTANDARITZADES QUE ES FAN AL
CENTRE
OBJECTIU DE LA PROVA
|
PROVA
|
DESCRIPCIÓ I VALORACIÓ
|
Grau de Q.I.
|
WISC
|
Informació
sobre la capacitat general del nen/a, el funcionament i les diferents àrees
específiques de la intel·ligència: comprensió verbal, raonament perceptiu,
memòria de treball, velocitat de processament (6 a 16 anys). En els casos amb
dislèxia, solen puntuar baix en habilitats amb memòria a curt termini i en
l’escala verbal també més baix que en la manipulativa.
Cal
llegir les preguntes i tenir en compte que és força llarga.
|
RAVEN
|
Amidar la
intel·ligència a partir de matrius progressives; d’interès per amb escàs ús
de component verbal.
|
|
TONI-2
|
Amidament
del funcionament intel·lectual a partir de problemes abstractes de tipus
gràfic, eliminant la influència del llenguatge i l’habilitat motriu.
|
|
WNV
|
Escala no
verbal d’aptitud intel·lectual de Wechsler, sense contingut verbal, amb
format de joc, en forma de consignes pictòriques.
|
|
Capacitat de
percepció
|
Figura
complexa de REY
|
Test
gestàltic que permet examinar les funcions cognitives. Consisteix en copiar
primer i reproduir després de memòria, una figura d’estructura complexa. Es
pot detectar la possibilitat de trastorns neurològics i cognitius relacionats
amb problemes de caràcter perceptiu, motriu o de memòria així com el grau de
desenvolupament de l’activitat gràfica.
Molt
emprada en nens sobre el nivell de desenvolupament perceptivo-motor,
l’atenció i la memòria visual immediata.
|
Reversal de
Edfeldt (simetries)
|
Mesura la
maduresa per a la lectura a partir de la diagnosi de les funcions bàsiques
com la percepció visual, l’estructuració espacial, l’orientació
esquerra-dreta ... claus per a l’aprenentatge lector. Ho fa a partir de
captar simetries, distingir figures idèntiques i simètriques, ... També
detecta trastorns de la personalitat.
És ràpid i
fàcil de passar.
|
|
Dificultats lingüístiques
|
Consciència
fonològica
|
A partir
del mètode M. Estil·les, la psicopedagoga ha elaborat proves per detectar el
grau de consciència fonològica adaptades a cada edat. Aquest mètode l’esmento
en una altra l’entrada del bloc que anomeno Mètode i Activitats.
|
Bangor
|
Detecta la
dislèxia valorant els dèficits d’etiquetatge verbal, que creu a causa de la
dislèxia.
Totes les
tasques tenen un component fonològic (trobar la paraula adequada) que és en
el que més fallen els dislèxics (més que no pas orientació esquerra-dreta,
discriminació visual, coordinació òculo-manual, etc).
Es passa en
1-15 minuts.
|
|
Proves lectoescriptura
|
Lectura
parant atenció a possibles omissions, inversions, addiccions, repeticions,
canvis de línia, manca de ritme, absència de puntuació, accentuació i
entonació, pronunciació en alguns fonemes similars (ex: g/j, d/b, p/q, etc.)
|
|
Trets de personalitat
en l’adolescència
|
MACI
|
Test de
personalitat per adolescents d’entre 13 i 16 anys. Detecta patrons de
personalitats i símptomes clínics a partir de l’abordatge de problemes,
preocupacions i situacions específiques que han d’afrontar els adolescents.
És força breu de passar.
|
Àmbit afectiu i
social.
|
HTP
|
Prova
projectiva anomenada “test de la casa/arbre/persona”. És un test projectiu
basat en la tècnica gràfica del dibuix d’aquests tres elements primer per
separat i després junts. Amb aquests es fa una avaluació global de la
personalitat de la persona, l’estat d’ànim, l’emocional, etc. És una forma
d’analitzar com ens veiem a nosaltres mateixos a través d’una autoimatge.
|
Dibuix de la família
(Corman)
|
De la mateixa
naturalesa que l’anterior però amb el dibuix de la família. Es dóna la
consigna al nen de dibuixar “una
família”. S’estudien les característiques generals del dibuix, les
valoritzacions i desvaloritzacions dels personatges, els components
jeràrquics, etc. Aporta informació sobre la vivència de les relacions
familiars en el nen. És una tècnica projectiva de diagnòstic de l’afectivitat
infantil que facilita l’exploració de les vivències conflictives del nen.
|
|
Detecció de TDA-H
|
Escala
de Conners
|
Escala o
test de Conners per a detectar un possible dèficit d’atenció amb
hiperactivitat segons tres tipus de símptomes: desatenció, hiperactivitat i
impulsivitat (DSM-IV; APA, 1995). Es basa en preguntes a l’entorn (família i
escola) sobre aspectes com: hiperactivitat, problemes de conducta,
d’aprenentatge, ansietat, etc.
|
Edah
|
Avaluació breu
d’infants d’entre 6 i 12 anys. També en forma de test que ha de respondre el
professorat, s’obtenen puntuacions en 4 escales sobre: hiperactivitat,
dèficit d’atenció, hiperactivitat amb dèficit d’atenció i trastorn de
conducta.
|
Els aspectes que avalua la
psicopedagoga en cada cas garanteixen un diagnòstic precís, ja que té en compte
a més de les dificultats lingüístiques i cognitives, altres dificultats com l’atenció
i la concentració. Alhora, el treball en xarxa amb les escoles de la població
també permet establir una bona valoració amb la relació aptitud i èxit dels
alumnes, ja que coneix el funcionament i el nivell de treball dels centres
educatius. (J. Morais; 1994)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada