dimarts, 25 d’abril del 2017

PROVES ESTANDARITZADES


A partir del coneixement de cada cas es pot plantejar un camí adequat per a cada cas. És important doncs tenir les dades necessàries per a fer-ho correctament.

Un cop feta la primera entrevista a la família i al nen/a, la psicopedagoga selecciona les proves estandaritzades que són més adequades. Com? Doncs amb els punts febles detectats en els àmbits social, acadèmic, familiar i amb ell/a mateix/a.

PROVES ESTANDARITZADES QUE ES FAN AL CENTRE

OBJECTIU DE LA PROVA
PROVA
DESCRIPCIÓ I VALORACIÓ
Grau de Q.I.
WISC

Informació sobre la capacitat general del nen/a, el funcionament i les diferents àrees específiques de la intel·ligència: comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball, velocitat de processament (6 a 16 anys). En els casos amb dislèxia, solen puntuar baix en habilitats amb memòria a curt termini i en l’escala verbal també més baix que en la manipulativa.
Cal llegir les preguntes i tenir en compte que és força llarga.
RAVEN

Amidar la intel·ligència a partir de matrius progressives; d’interès per amb escàs ús de component verbal.
TONI-2

Amidament del funcionament intel·lectual a partir de problemes abstractes de tipus gràfic, eliminant la influència del llenguatge i l’habilitat motriu.
WNV

Escala no verbal d’aptitud intel·lectual de Wechsler, sense contingut verbal, amb format de joc, en forma de consignes pictòriques.
Capacitat de percepció
Figura complexa de REY

Test gestàltic que permet examinar les funcions cognitives. Consisteix en copiar primer i reproduir després de memòria, una figura d’estructura complexa. Es pot detectar la possibilitat de trastorns neurològics i cognitius relacionats amb problemes de caràcter perceptiu, motriu o de memòria així com el grau de desenvolupament de l’activitat gràfica.
Molt emprada en nens sobre el nivell de desenvolupament perceptivo-motor, l’atenció i la memòria visual immediata.
Reversal de Edfeldt (simetries)

Mesura la maduresa per a la lectura a partir de la diagnosi de les funcions bàsiques com la percepció visual, l’estructuració espacial, l’orientació esquerra-dreta ... claus per a l’aprenentatge lector. Ho fa a partir de captar simetries, distingir figures idèntiques i simètriques, ... També detecta trastorns de la personalitat.
És ràpid i fàcil de passar.
Dificultats lingüístiques
Consciència fonològica

A partir del mètode M. Estil·les, la psicopedagoga ha elaborat proves per detectar el grau de consciència fonològica adaptades a cada edat. Aquest mètode l’esmento en una altra l’entrada del bloc que anomeno Mètode i Activitats.
Bangor

Detecta la dislèxia valorant els dèficits d’etiquetatge verbal, que creu a causa de la dislèxia.
Totes les tasques tenen un component fonològic (trobar la paraula adequada) que és en el que més fallen els dislèxics (més que no pas orientació esquerra-dreta, discriminació visual, coordinació òculo-manual, etc). 
Es passa en 1-15 minuts.
Proves lectoescriptura

Lectura parant atenció a possibles omissions, inversions, addiccions, repeticions, canvis de línia, manca de ritme, absència de puntuació, accentuació i entonació, pronunciació en alguns fonemes similars (ex: g/j, d/b, p/q, etc.)
Trets de personalitat en l’adolescència
MACI
Test de personalitat per adolescents d’entre 13 i 16 anys. Detecta patrons de personalitats i símptomes clínics a partir de l’abordatge de problemes, preocupacions i situacions específiques que han d’afrontar els adolescents. És força breu de passar.
Àmbit afectiu i social.
HTP

Prova projectiva anomenada “test de la casa/arbre/persona”. És un test projectiu basat en la tècnica gràfica del dibuix d’aquests tres elements primer per separat i després junts. Amb aquests es fa una avaluació global de la personalitat de la persona, l’estat d’ànim, l’emocional, etc. És una forma d’analitzar com ens veiem a nosaltres mateixos a través d’una autoimatge.
Dibuix de la família (Corman)

De la mateixa naturalesa que l’anterior però amb el dibuix de la família. Es dóna la consigna al nen de dibuixar “una família”. S’estudien les característiques generals del dibuix, les valoritzacions i desvaloritzacions dels personatges, els components jeràrquics, etc. Aporta informació sobre la vivència de les relacions familiars en el nen. És una tècnica projectiva de diagnòstic de l’afectivitat infantil que facilita l’exploració de les vivències conflictives del nen.
Detecció de TDA-H
Escala de Conners

Escala o test de Conners per a detectar un possible dèficit d’atenció amb hiperactivitat segons tres tipus de símptomes: desatenció, hiperactivitat i impulsivitat (DSM-IV; APA, 1995). Es basa en preguntes a l’entorn (família i escola) sobre aspectes com: hiperactivitat, problemes de conducta, d’aprenentatge, ansietat, etc.
Edah

Avaluació breu d’infants d’entre 6 i 12 anys. També en forma de test que ha de respondre el professorat, s’obtenen puntuacions en 4 escales sobre: hiperactivitat, dèficit d’atenció, hiperactivitat amb dèficit d’atenció i trastorn de conducta.

Els aspectes que avalua la psicopedagoga en cada cas garanteixen un diagnòstic precís, ja que té en compte a més de les dificultats lingüístiques i cognitives, altres dificultats com l’atenció i la concentració. Alhora, el treball en xarxa amb les escoles de la població també permet establir una bona valoració amb la relació aptitud i èxit dels alumnes, ja que coneix el funcionament i el nivell de treball dels centres educatius.  (J. Morais; 1994)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada